Friday 30 May 2014

Terima kasih .




Aku kecewa . Terlalu kecewa dengan orang sekeliling aku . Bila mana aku memerlukan mereka tiada seorang pun menghulurkan tangan memberi bantuan . Kecewa dah sebati dengan jiwa aku sejak dulu lagi .  Terlalu mudah bagi mereka memperlakukan aku sebegini rupa . Sumpah aku kecewa ! Kecewa dengan semua orang . Yang jahat semua aku . Yang buruk semua bagi pada aku . Yang tak elok semua aku . Yang biadap , degil semua aku . Yang bodoh semua aku . Apa lagi ? Apa saja yang aku buat takda orang pernah peduli . Kenapa dorang buat aku macam ni . Hari ni memang hari yang malang bagi aku . Mula-mula penat-penat edit blog , orang tak menghargai sebaliknya mempetikaikan , Kecewa sekali . Takpalah orang tak suka aku berterima kasih jelah .


Kali kedua , dengan keluarga sendiri . Aku tak faham , kenapa aku , kenapa ? Kenapa dorang suka buat aku macam ni jahat sangat ke aku ? Nakal ke ? Aku buat apa ? Apa yang aku buat sampai dorang tak kisah langsung pasal aku . Semua orang tak faham aku . Takda siapa faham aku . Apa yang aku buat semuanya salah di mata dorang . Ya Allah aku nak Tok Aunty balik , tolonglah ='(
Kalau dia masih hidup mesti dia selalu ada untuk aku waktu keluarga sendiri tak percaya pada aku , pulaukan aku . Kecewa yang teramat dengan papa , mama , kakak, abang .


Semua tak pedulikan aku . Aku nak pergi mana , buat apa , dah makan ke belum , sekolah macam mana , apa yang aku suka , apa yang aku tak suka , semua tu jangan harap keluar daripada mulut dorang . Sampai bila-bila takkan pernah , aku pasti ...

Bangun tidur pagi tadi mama tiba-tiba kejut aku . Ayat pertama yang keluar dari mulut dia "Adik mandi siap mama hantar pergi rumah atuk dengan nenek , adik duduk sana kejap eh nanti pergi kelas karate senditi tau naik bus dari rumah atuk mama NAK KELUAR JALAN-JALAN " . Mulanya okeylah takpa biar je tak rasa apa , tapi bila aku cakap dengan mama nak ikut then mama kata "Takpayah lah ni orang tua-tua je nanti adik boring, adik duduk rumah nenek lah nah duit naik bus" terus muka aku berubah , terasa sangat dengan mama . Sanggup dia biarkan aku tinggal dekat rumah atuk dengan nenek lepastu dia pergi jalan yang aku kecewa tu dia suruh aku naik bus pergi kelas karate , dia tak risaukan aku ke . Dia tak takut ke apa-2 jadi pada aku .



Tak kisahlah aku tolak tepi semua tu aku diam je . Siap-siap , beberapa minit lepas tu cousin mama datang . Lepas tu Suraya pulak kata nak keluar dengan boyfriend dia yang baru balik dari USA . Dia dengan mama bukan main lagi bersiap sakan nak keluar , hamboih seronok betul . Yang pelik tu sikit pun dorang tak nak ajak aku ke ? Ya Allah kau je tahu betapa kecewanya aku dengan mereka tika itu .
Aku biarkan je apa dorang nak buat . Tak lama lepas tu mama cakap macam ni "Adik sebelum keluar pergi jemur baju dulu lepastu cuci pinggan jap" Dalam hati ni ya Allah geramnya dorang sibuk-2 nak keluar yang aku ni kena kemas rumah . Memang lah tak berkira tapi sakit tahu tak bila orang buat kita macam ni . Apa lagi yang aku boleh cakap ...


 Sampai rumah atuk dengan nenek aku buat macam biasa jelah , macam takda apa berlaku . Bila nenek tanya kenapa tak ikut mama aku cuma jawab ada kelas tak nak ponteng . Beberapa jam aku lewati bersama atuk dan nenek di rumah mereka . Ya Allah baru aku tahu apa tu keluarga bahagia . Aku terasa macam anak emas bila atuk belikan aku makan , bagi aku minum , siapkan tempat tidur aku , suap aku makan ubat yang aku bawa dari rumah , pakaikan aku tudung , aku baring atas peha nenek . Ya Allah , benda yang aku tak pernah rasa sekali pun dengan mama dan papa tapi atuk dengan nenek buat pada aku .


Sayu sangat hati ni bila tengok kelakukan atuk dengan nenek yang sangat-sangat menghormati antara satu sama lain , sayang each other . Ya Allah harap-2 aku dapat jadi macam atuk dengan nenek , setia , sayang , jujur , ikhlas antara satu sama lain . Dekat rumah atuk , sarapan pagi nenek masakkan roti hotdog , atuk pulak macam biasa dia tahu ffav cucu dia ni air teh tarik dia tu terus dia buatkan . lepastu kami kongsi roti hot dog tu ada 6 kami belah dua jadi dapatlah banyak =')
Seronok sangat makan kongsi-2 .


Tengahari pulak , lepas dah lama duduk borak-2 dengan nenek sementara atuk siapakan dia punya jualan air tebu dia . Aku masuk bilik solat zohor , lepastu rehat kejap sampai terlelap . Bangun je lepas nenek kejut makanan tengahari dah siap , tapi tadi tu atuk beli je , nasi ayam . Yang buat aku menitiskan air mata tu , atuk beli nasi ayam dia dengan nenek nasi ayam kosong tapi aku nenek dengan atuk belikan nasi ayam berempah , Ya Allah tak tahan sangat waktu tu ='/
Sebak sangat . Aku usik sikit je ayam tu lepastu aku bagi pada atuk sikit , nenek sikit . Sungguh mulia hati dorang . Walaupun aku bukan cucu betul hanyalah cucu angkat tapi cara mereka layan aku ya Allah kau saja yang mampu membalasnya .


Kata-kata nenek yang buatkan aku sendiri rasa malau tu bila nenek kata "Mama tak risau ke sofea naik bus , kalau nenek ish risaunya lahai . Anak nenek yang dah besar tu pun nenek tak bagi dia keluar mana-mana kalau nenek tak hantar" Err tak tahu nak cakap apa aku senyum je =')


Pukul 3 , hujan lebat sampai nak dekat pukul 5 masih lagi hujan lebat . Akud ah pening kepala ni macam mana nak pergi kelas nanti pukul 5 kalau masih hujan sebab cadangnya memang nak pergi naik bus pun lepas tu . Atuk dengan nenek tengok muka aku lain macam je , dorang pun suruh aku siap dorang hantar , nenek dengan atuk sanggup tutup jualan air tebu dia semata-mata nak hantar aku ='/
Banyak betul yang atuu dah berkorban untuk aku kadang-2 rasa serba salah pulak .
Dah hantar , habis je kelas pukul 7 . Mama janji nak ambil aku balik dari kelas pukul 7 . Tapi tak tahulah apa dia buat seronok sangat agaknya keluar dengan sepupu dia tu sampai 9:30 malam aku tunggu sorang-2 sampaikan solat maghrib tertinggal , macam orang bodoh aku tunggu dekat depan kelas tu sorang-2 . Dengan India punya ramai keluar masuk bangunan tu . Haish sedih sumpah sedih . Masalahnya yang pelik tu kakak aku ke , papa ke , tak terfikir pulak nak amik aku kan =')


Bayangkan , sorang perempuan tunggu sorang selama 2 jam setengah . Hmm tu pun  tak lama lepas tu kakak aku datang amik , aku diam je dalam kereta padahal dah berasap ni . Dia tanya kenapa tak kol semua orang . Aku nak je jawab "Fon aku dekat siapa sekarang ni" hish tapi aku diam je tak jwab soalan dia .
Betapa aku dah cuba bersabar . Paling tak boleh sabar tu bila dah sampai rumah , papa bolehlah lagi tengking aku , marah-marah tanya kenapa malam baru nak balik . YA ALLAH SUMPAH SAKIT HATI GILA ! Aku tunggu macam orang bodoh dekat sana 2 jam setengah takda sapa pun datang amik lepastu  dia boleh cakap macam tu . Apa lagi hmm ingat aku nak diam , memang dah tak boleh tahan haish

Aku : Apa papa cakap ?
Papa : kenapa cakap macam tu dekat papa , jangan kurang ajar eh !
Aku : Siapa yang tak amik sekarang , salah siapa ?
papa : Tak boleh kol ke ?
Aku : Siapa yang tak bagi pakai fon sekrang ni ?
Papa : Dah ! mulai daripada hari ni berhenti kelas karate , am not going to pay for ur class anymore !!
Aku : Memang apa yang adik buat papa tak pernah suka ! sampai bila-bila pun dekat dahi adik ni papa dah cop anak kurang ajar , degil , tak nak dengar kata,  keras kepala , Sorry pa adik bukan macam anak dara papa yang lain. (padahal aku cakap dengan lembut je cuma ayat tu sinis aku tak tengking pun papa , sikit pun tak tadi)

Guess what apa tindakan papa ? HAHAHA Papa yang dulu jentik aku pun tak pernah , papa yang dulu tengking aku pun tak pernah , papa yang dulu naik tangan pada aku pun tak pernah tapi itu dulu ... sekarang ?

Papa : Jangan biadap ! *Pap*

Papa tampar muka aku , hmm aku memang dah ready dah tunggu waktu yang macam ni aku memang tunggu masa je bila papa nak lempang aku and akhirnya dia dah buat . Aku harap dia puas pukul anak yang dia tak pernah jentik ni =')
THANK YOU ENCIK MAHBOB .
Berkecai hati ni . Pecah hati aku . Berkesepai  kaca-kaca jernih yang mengalir keluar dari mata aku .


Aku : Terima kasih , adik harap papa puas *masuk bilik
Papa : *ketuk-2 pintu bilik* buka pintu ni ! buka sekarang ! sofea jangan sampai papa pecahkan pintu ni !


Aku tak bukak pun ... aku tak keluar bilik sampai sekrang ni . Deqya kol pun dorang cakap aku busy padahal aku dalam bilik . Bengkak dah mata ni menangis . Salah siapa tah sekarang ni . Aku dah banyak bersabar dengan family aku jangan sampai aku jadi macam dulu ....




No comments:

Post a Comment