Sunday 10 March 2019

Aku redha

Assalammualaikum, lamanya tak update blog rasanya nak dekat 3 tahun. Hmm banyak benda dah berubah termasuk cerita aku dan dia. Tak tau lah kalau dia baca ke tak blog ni sebab dah lama tak update kan and mungkin dia pun entah ingat atau tak dekat laman web blog ni. Hari ni terpanggil untuk menulis rasa macam nak luahkan setiap satu yang terbuku dalam hati tapi tak mampu sampai kesudah mungkin ceritanya takkan habis. Apa yang aku boleh cakap ialah lepas apa yang dah jadi antara aku dan dia, aku redha. Aku redha dengan pengakhiran cerita kami selama 6 tahun lebih ini. Aku redha sumpah aku redha dan aku bersyukur Allah tu Maha Besar diberinya ketenangan dan ketabahan serta sabar yang aku tak pernah duga aku akan setenang dan sesabar ini selama mana aku bersama dia. Betul semua manusia buat silap begitu juga aku tapi aku tau curang itu bukan satu kesilapan tapi satu pilihan. Mana mungkin dikatakan berlaku curang itu kesilapan? itu adalah pilihan. Empat kali dalam masa yang singkat aku ditipu hidup-2. Aku redha sangat lepas apa yang dia dah buat cuma yang membuatkan aku terluka sehingga hari ini dan mungkin sampai bila2 luka itu tersemat dalam hati kerana semuanya terpendam. Aku tak sempat nak luahkan semuanya semua rasa yang terbuku di dalam hati ini. Sakit weh jujur sakit sangat Allah je tahu macam mana rasa sakit ni. Selama 6 tahun tak pernah aku curang tak pernah aku menduakan dia walau sekali tapi dia memilih untuk berbuat sedemikian rupa bukan untuk kali kedua, ketiga entah tidak dapat dikira berapa kali. Bayangkan ? Dan aku masih berdiri teguh di samping dia untuk aku sambut jatuh bangun dia selama hampir 7 tahun. Aku yakin dia mampu berubah, peluang juga sudah diberi tapi nampaknya dia masih tidak belajar dari kesilapan dengan itu aku memilih untuk mengundur diri. Ya aku memilih untuk undur diri agar dia bisa mencari kehidupan yang dia mahukan, wanita seperti apa, pasangan hidup seperti apa yang dia mahukan biarlah dia pergi mencari . Mungkin usaha dan kasih sayang aku pada dia selama hampir 7 tahun ini tidak cukup .. Sakit. Aku jatuh tapi kini aku bangun untuk teruskan hidup . Tak perlulah aku explain apa yang dia dah buat dia tau apayang terjadi. Tiada lain hanya ungkapan doa yang aku kirimkan buat dia agar ketemu pasangan yang dia impikan.


Sekarang aku dengan hidup aku dan dia dengan hidup dia .Sampai bila aku perlu bersabar kan sampai bila aku perlu bagi dia peluang? Entah apa lagi lepas ni yang dia buat agaknya . Ya betul mulut bisa berbicara memberi kenyataan bahawa semua perempuan itu 'kawan' . Aku tak bodoh, aku juga punya kawan lelaki tapi terbatas, hubungan kami hanya di dalam kelas, ketika perbincangan dan program berlangsung setelah itu tiada. Bergambar berdua sahaja jauh sekali inikan pula mandi sungai dan memuat naik gambar berdua di Instagram dan dijadikan profile picture. Jauh sekali. Kalau dulu dia sering memberi peringatan agar menjaga batas dan diri antara berlainan jantina , masih segar di ingatan setiap bait nasihat yang diberi tapu ternyata dia jilat keraguan yang wujud dalam diri dia terhadap aku. Semuanya jadi terbalik, dia buat takpa ?


Sekarang aku fokus pada diri sendiri bukan lagi pada lelaki. Bagi aku sekarang ini lelaki semua sama. Orang boleh cakap macam2 tapi mereka tak rasa apa yang aku rasa. Marah dan benci terhadap dia aku simpan rapi. Aku kecewa betul kecewa, aku ingatkan hampit 7 tahun itu memberi makna dalam hidup dia rupanya seolah sampah tidak punya nilai di mata dia. Dia tancapkan duri dalam hati aku dan kesannya akan terus kekal sampai bila-2. Aku tak patut bagi dia peluang kedua sebelum ini tapi aku bodoh . Mungkin inilah agaknya apa yang Allah cuba tunjuk . Takpa Luqman saya redha saya betul redha walaupun sakit untuk terima apa yang awak dah buat. Suatu hari nanti mungkin awak akan rasa apa yang saya rasa, dunia ini berputar Luqman . Sampai hati awak kan .... terima kasih kerana menghancurkan semua impian dan rasa bahagia yang pernah wujud dalam hati ini. Saya doakan awak bahagia.


Buat diri yang dikasihi, jalan lah terus ke hadapan dan jangan pernah berpaling ke belakang. Andai kau jatuh tersungkur saat ini, bangkit lah dan lawan. Pasti ada hikmah dan bahagia yang menanti di penghujungnya. Moga kau kuat, hidup perlu diteruskan. Setiap bait kenangan selama hampir 7 tahun terhenti di sini, tanamlah dan jangan pernah kau gali semua. Biarkan ia kekal jadi kenangan. Sabar lah Sofea... kau masih punya keluarga dan impian yang kau perlu kejar dan jaga. Itu lebih penting, kejar lah impianmu kerjarlah bahagia yang dicari, pergilah ...


Saat ini, hari ini semenjak kejadian itu, hati ini aku tutup rapi buat insan yang bernama lelaki. Yang sudah sudah lah tapi andai punya jodoh rasanya tidak mampu untuk aku melawan kehendak-NYA. Buat masa sekarang cukup lah cukup sampai disini saja daripada batin terseksa lebih baik aku pergi saja. Cinta aku kau balas dengan dusta.

No comments:

Post a Comment